IATA kritizuje nařízení EU o „zeleném“ palivu. Cíle jsou stanoveny nesmyslně.

  • 19.07.2025 07:54

Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) ve středu vystupňovala kritiku nařízení Evropské unie týkajícího se používání udržitelných leteckých paliv (SAF). IATA nařízení označila za nákladnou iniciativu bez reálného přínosu pro životní prostředí. Konstatuje, že regionální zásoby SAF zůstávají nízké.

„Myšlenka, že nakoupíte udržitelné palivo a poté jej dopravíte k použití do Evropy, není správná, protože tím jednoznačně zvyšujete uhlíkovou stopu tohoto paliva kvůli nákladům na přepravu,“ uvedl generální ředitel IATA Willie Walsh na setkání s médii v Singapuru.

IATA v červnu odhadla, že výroba udržitelných leteckých paliv (SAF), která jsou považována za nízkouhlíkovou náhradu tradičního leteckého paliva, dosáhne v roce 2025 přibližně 2 miliony metrických tun, což představuje pouhých 0,7 % spotřeby paliva leteckými společnostmi.

„Nařizovat používání produktu, který není dostupný, nepřináší žádný ekologický přínos,“ uvedl Willie Walsh a dodal, že rafinerie, které mají povinnost vyrábět SAF, zároveň zvyšují cenu tradičního leteckého paliva.

Podle odhadu IATA jsou ceny, které si účtují, „výrazně vyšší než skutečné náklady omezených dodávek udržitelného paliva“.

„Evropská unie v podstatě umožnila monopolním dodavatelům zvyšovat ceny bez jakéhokoli ekologického přínosu,“ řekl Walsh a dodal, že region by měl své cíle pro SAF přehodnotit.

V rámci požadavků iniciativy ReFuelEU Aviation budou muset letecké společnosti do roku 2030 používat směs s 6% podílem udržitelného leteckého paliva (SAF). Podle červnové zprávy agentury Reuters Evropská unie nabízí leteckým dopravcům určité dotace na nákup SAF.

Na straně nabídky letos zahájilo nebo plánuje zahájit výrobu alespoň pět projektů na výrobu SAF v Asii mimo Čínu, přičemž cílem je vývoz do regionu i do Evropy. Mezi klíčové vývozce tohoto ekologického paliva do EU patří i Singapur.

Willie Walsh zpochybnil využívání palmového oleje jako suroviny pro výrobu SAF.
„Myslím, že by se dalo argumentovat, že existuje udržitelný palmový olej a palmový olej, který by za udržitelný považován nebyl – a v některých částech světa je ten pohled až příliš černobílý,“ uvedl.

Podle něj je potřeba „mnohem více diferencovaný přístup“ k využívání palmového oleje jako suroviny a „mnohem podrobnější hodnocení udržitelnosti těchto surovin“. (Foto: Reuters, LinkedIn, ASEAN, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Jozef - nepřihlášený host (...81.167...)
19.07.2025 10:12

Ty si krsku fakt kretén

MK. (...192.13...)
19.07.2025 09:33

Naštěstí A1 stříká v Evropě přímo na letištích ze země, takže tam k žádným přidaným nákladům na dopravu nedochází.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace