Deník The Wall Street Journal uvádí, že záznam z černé skříňky a podrobnosti ze zprávy naznačují, že kapitán letu vypnul bezprostředně po vzletu přívod paliva do motorů. To přivodilo katastrofu, při které zahynulo 260 osob. Je velmi obtížné si představit, že by přepnutí obou přepínačů mohlo být neúmyslné.
Deník se odvolává na zdroje obeznámené s předběžným hodnocením amerických úřadů. Podle zdrojů listu „dialog mezi oběma piloty naznačuje, že to byl kapitán, kdo vypnul spínače ovládající přívod paliva do obou motorů letadla“.
Předběžná zpráva indického úřadu AAIB zveřejnila pouze tuto část komunikace: „Proč jsi to vypnul?“ a odpověď: „Ne, to jsem neudělal.“ Předběžná zpráva neposkytla úplný přepis záznamu z hlasového záznamníku.
Deník konstatuje, že předběžná vyšetřovací zpráva neobsahuje nejenom přepis komunikace, ale ani žádnou podrobnou časovou osu relevantních kroků. Místo toho se zdá, že záměrem je upoutat celosvětovou pozornost právě na výše uvedené věty.
Podle Wall Street Journal záznam zachycuje rovněž emoční stav obou pilotů během incidentu. „První důstojník podle těchto osob projevil překvapení a poté paniku, zatímco kapitán se zdál být klidný,“ uvádí zpráva.
Dodává, že výměna informací mezi oběma členy posádky – „jedním zkušeným a vyrovnaným, druhým šokovaným a ve stresu“ – bude pravděpodobně klíčová pro pochopení rozhodovacích procesů v kokpitu. Oficiální předběžná zpráva indického Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) nejmenovala žádného pilota jako zodpovědného za přepnutí palivových spínačů.
Zatímco vyšetřování AAIB dosud nedospělo k závěru, zda havárii způsobila lidská chyba nebo technická porucha, někteří američtí úředníci podle zprávy WSJ vidí potenciální důvod k trestnímu šetření.
„Předběžné informace posílily přesvědčení některých amerických úředníků, že by se věcí měly zabývat trestní orgány – stejně jako by tomu pravděpodobně bylo, kdyby ke katastrofě došlo na americkém území,“ uvádí zpráva s odkazem na osoby obeznámené s případem. Historicky se americké agentury, jako například FBI, zapojují do vyšetřování leteckých incidentů tehdy, pokud existuje podezření na úmyslné jednání.
Problém se zprávou a její netransparentní mají také indičtí odborníci. Po zprávě deníku Wall Street Journal o nehodě letu Air India AI171 vyjádřil ve čtvrtek (17. července 2025) letecký expert Sanjay Lazar znepokojení nad únikem detailů z vyšetřování.
Upozornil, že oficiální předběžná zpráva Indie obsahuje pouze krátké popření úmyslného přepnutí přepínačů do polohy CUTOFF ze strany pilota, a to přesto, že je zachován celý záznam komunikace.
Piloti byli kapitán Sumeet Sabharwal a první důstojník Clive Kunder, kteří měli celkem nalétáno 15 638 hodin a 3 403 hodin.
Kapitán Sumeet Sabharwal (56 let) si v uplynulých letech údajně bral opakovaně zdravotní volno kvůli problémům s duševním zdravím. (Foto: ABC News, NDTV, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Vyšetřování trestných činů v Indii bude teda oříšek, pokud na to dojde. Indie je země prolezlá korupcí a byrokracií.