EU a USA finalizují dohodu o clech. Letadla mají dobrou šanci na výjimku.

  • 2025-07-10 06:33

Podle agentury Bloomberg, která se odvolává na zdroje obeznámené se situací, je Evropská komise blízko dosažení předběžné dohody, jež by ochránila komerční letadla před některými cly, která by mohla být zavedena již od 1. srpna.

Předpokládá se, že v obchodních jednáních mezi EU a USA jsou Airbus a Boeing hlavními kandidáty na využití plánovaných celních výjimek. Přestože se mluví o Airbusu a Boeingu, výjimky by se zřejmě týkaly veškerého obchodu sektoru letecké výroby.

Dohoda má podle očekávání rovněž vytvořit výjimky pro některé automobilky, především německé společnosti jako BMW AG a Mercedes Benz Group AG, které provozují továrny ve Spojených státech, a lihovarnictví.

To, které sektory budou ušetřeny, odráží politickou váhu klíčových členských států a odvětví, která EU považuje za strategicky důležitá, i oblasti, kde mají Spojené státy zájem chránit vlastní výrobce. V případě Airbusu se jedná o kombinaci všech těchto faktorů.

Airbus není jen největším výrobcem komerčních letadel na světě, ale k výrobě letadel využívá dodávky z celého světa a zejména z USA. V průběhu let výrobce výrazně rozšířil výrobu resp. montáž v Mobile v Alabamě (USA). Kromě toho montáž letadel probíhá v závodech Airbusu v Kanadě a Číně.

Montážní závody v USA, Kanadě a Číně zajistily Airbusu výhodu: může zákazníkům na hlavních trzích nabízet lokálně vyráběná letadla. Naproti tomu Boeing vyrábí svá letadla z největší části ve Spojených státech, a nemá tak možnost přizpůsobit svou globální výrobní základnu případným clům na některých trzích.

Unijní komisař pro průmysl Stéphane Séjourné minulý měsíc agentuře Bloomberg řekl, že Airbus nesmí čelit „nespravedlivé konkurenci“ ze strany Boeingu tím, že by byl při exportu do USA vystaven 10% clům.

Na pařížském aerosalonu minulý měsíc americký ministr dopravy Sean Duffy uvedl, že podporuje návrat k podmínkám obchodní dohody z roku 1979, která vyňala přeshraniční obchod s letadly a leteckými díly z celních poplatků.

Novinářům na setkání řekl: „Měli bychom letectví vyřadit z vyjednávacího stolu tím, že se vrátíme k roku 1979, a tím si zároveň vezmeme z rukou našich obchodních partnerů některé nástroje, které by je mohly zvýhodnit.“

Zatím není jasné, jaké konkrétní předběžné celní výjimky Spojené státy Evropské unii na letadla, letecké díly a lihoviny poskytnou, uvedli lidé obeznámení s jednáními, kteří hovořili pod podmínkou anonymity. Diskuze budou pokračovat i tento týden.

Podle odhadů EU se nyní americká cla vztahují na vývoz v hodnotě 380 miliard eur (445 miliard dolarů), což představuje přibližně 70 % veškerého exportu EU do USA. Evropská komise ve své poslední květnové prognóze v důsledku této obchodní války výrazně snížila odhad růstu pro letošní rok a očekává mírné oživení o 1,1 %, zatímco v listopadu ještě předpovídala růst o 1,5 %.

EU má čas do 1. srpna, aby uzavřela předběžnou obchodní dohodu, která by zafixovala celkovou sazbu cla na 10 %, zatímco vyjednavači budou pracovat na trvalé dohodě. Pokud se do té doby nepodaří dohodu dosáhnout, cla na téměř veškerý export EU do USA vzrostou na 50 %. (Foto: Bloomberg, Al Arabia, planes.cz)



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details