Vyšetřování nehody Boeingu 737-9 společnosti Alaska Airlines je uzavřeno

  • 2025-07-16 16:55

Úřad pro bezpečnost dopravy USA (NTSB) zveřejnil 10. července závěrečnou zprávu o nehodě Boeingu 737 Alaska Airlines z 5. ledna 2024. Nehoda měla zásadní vliv na hospodářské výsledky Boeingu, důvěru ve společnost a vedla k personálnímu zemětřesení ve vedení společnosti. Celý případ dokládá naprosté selhání regulátora FAA v dohledu nad kvalitou výroby. Kontroly FAA nedokázaly zabránit opakovaným a systémovým problémům ve výrobě.

Při stoupání po vzletu z Potlandu vyletěla z letadla Boeing 737-9 (N704AL) záslepka nouzového východu, což způsobilo prudkou dekompresi. Letadlo vyhlásilo nouzi a vrátilo se bezpečně na letiště odletu. Při nehodě naštěstí nedošlo ke ztrátám na životech. Na palubě letadla bylo 169 osob.

Fakt, že dveře u takřka zcela nového letadla nebyly z výroby opatřeny ani jedním ze čtyř zajišťovacích šroubů šokoval veřejnost i americké zákonodárce a vyvolal pochybnosti o schopnosti výrobce zajistit kvalitu výroby.

Ztráta důvěry a ztráta zakázek znamenaly největší propad Boeingu od katastrof letadel 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian v roce 2018 a 2019, při kterých zahynulo 346 osob. Hrubé nedodržení výrobních procesů ukázalo na systematické selhání regulátora FAA v dohledu nad kvalitou výroby. K nehodě Alaska Airlines přitom došlo právě na začátku roku, který předtím management vyhlásil za rok obratu. Jak se ukázalo, jednalo se však o obrat k horšímu. Mizernému roku Boeingu napomohla i 52denní stávka odborů IAM, která paralyzovala výrobu ve druhé polovině roku.

Zpráva NTSB konstatuje, že pravděpodobnou příčinou nehody letu Alaska 1282 z Portlandu do Jižní Kalifornie bylo, že Boeing nezajistil „adekvátní školení, pokyny a dohled, které by umožnily, aby pracovníci výroby důsledně a správně dodržovali postup pro demontáž dílů“.

Tento postup měl „zajistit, že zajišťovací šrouby a další součástky, které byly při opravách během výroby odstraněny, budou správně znovu montovány“. To se před předáním letadla společnosti Alaska nestalo a aerolinka převzala letadlo s nezajištěnými nouzovými dveřmi. Do komerčního provozu nastoupilo letadlo 11. listopadu 2023. Během několikaměsíčního provozu nového letadla se v důsledku vibrací a změn tlaku dveře (resp. záslepka) postupně uvolnily, což vedlo k tomu, že dne 5. ledna při stoupání z letadla dveře vypadly. Naštěstí se tak stalo v relativně nízké výšce 14 830 stop (tj. asi 4,5 km), což zmírnilo dopady prudké dekomprese. Největší výška dosažená při tomto letu byla po vypadnutí dveří 16 325 stop (tj. takřka 5 km). Odlétající dveře naštěstí nepoškodily stabilizátor ani jinou část konstrukce letadla a nevznikly ani větší škody na zemi.

„K nehodě přispěly i neúčinné dohledové a kontrolní činnosti [Federálního úřadu pro letectví USA – FAA] při vymáhání souladu s předpisy a plánování auditů, které nedokázaly adekvátně odhalit a zajistit, aby Boeing odstranil opakující se a systémové nesouladné postupy spojené s procesem demontáže dílů,“ uvádí NTSB ve svém závěru.

Závěrečná zpráva NTSB o tomto incidentu doporučuje, aby FAA po schválení těchto konstrukčních úprav „vydala směrnici o letové způsobilosti, která by vyžadovala, aby všechna [záslepkami středních nouzových dveří] vybavená letadla v provozu byla zpětně vybavena tímto konstrukčním vylepšením“.

Závěrečná zpráva obsahuje obsáhlý seznam doporučení pro Boeing i FAA, včetně svolání nezávislé komise k přezkoumání bezpečnostní kultury divize Boeing Commercial Airplanes (BCA), posílení programů školení přímo na pracovišti a revize procesu řízení bezpečnostních rizik firmy.

Ve svědectví před Kongresem, které zaznělo v dubnu, ujistil generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg – jenž po tomto incidentu převzal vedení po bývalém šéfovi Davidu Calhounovi –, že společnost od chvíle vytržení záslepky výrazně zlepšuje kvalitu a bezpečnost svých produktů.

„V Boeingu tohoto incidentu litujeme a nadále pracujeme na posilování bezpečnosti a kvality ve všech našich činnostech,“ uvedl Boeing. „Závěrečnou zprávu a doporučení prostudujeme, zatímco budeme i nadále zavádět vylepšení.“

Závěrečná zpráva NTSB je zde. (Foto: NTSB, AvioRadar, NYT, The Seattle Times, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details