Další průběžné informace k nehodě letadla Air India v Ahmedábádu

14.7. Asociace pilotů Indie podezřívá vyšetřovací zprávu o katastrofě letu AI171 z předpojatosti

Zástupci indických pilotů trvají na tom, že mají být zahrnuti do vyšetřování katastrofy letounu Air India 171. Argumentují, že předběžné závěry vyšetřování naznačují zaujatost vůči posádce. Asociace proto usiluje, aby byla formálně zahrnuta do vyšetřování alespoň jako pozorovatel, a to za účelem „zajištění transparentnosti a odpovědnosti“.

Počáteční sdělení indického úřadu pro vyšetřování leteckých nehod zveřejněné v pátek uvádí, že palivové spínače letadla byly přepnuty do polohy CUTOFF jen několik okamžiků poté, co se letoun Boeing 787-8 dne 12. června vznesl z dráhy letiště v Ahmedabádu. Vyšetřování dosud neurčilo příčinu ani důvod jejich pohybu. Podrobněji o předběžné vyšetřovací zprávě informujeme zde,

Video demonstrující postup uzavření přívodu paliva je zde.

Asociace pilotů Indie (Airline Pilots’ Association of India) tvrdí, že „tón a směr“ vyšetřování „naznačují zaujatost ve prospěch závěru o chybě pilotů“.

„[Asociace] rozhodně odmítá tento předpoklad a trvá na spravedlivém, na faktech založeném vyšetřování,“ dodává.

Asociace rovněž potřebuje objasnit, zda byla na letounu provedena kontrola zajišťovacího mechanismu palivového spínače, která byla doporučena v bezpečnostním upozornění amerického úřadu FAA z roku 2018.

„Vyšetřování nadále probíhá v utajení, což podkopává jeho důvěryhodnost a veřejnou důvěru,“ uvádí asociace. „Kvalifikovaní a zkušení odborníci – zejména provozní piloti – stále nejsou zahrnuti do vyšetřovacího týmu.“

Vyšetřování nyní vede indický úřad AAIB, přičemž k vyšetřování se připojili v souladu s mezinárodními předpisy specialisté amerického úřadu pro bezpečnost dopravy NTSB, britské AAIB-UK a dále zástupci výrobců – Boeing a GE Aerospace. Nad vyšetřováním dohlíží regulátor Directorate General of Civil Aviation (DGCA).

Publikace závěrečné vyšetřovací se očekává v polovině roku 2026.

 

16.7. Regulátor FAA a Boeing ujišťují, že přepínače paliva jsou v pořádku. Vyšetřovatelé si vyžádali záznamy o zdraví pilotů.

Federální letecký úřad USA (FAA) a společnost Boeing podle dokumentu, který viděla agentura Reuters, a podle čtyř zdrojů obeznámených se situací, neveřejně vydaly oznámení leteckým společnostem a regulátorům, že zámky palivových přepínačů na letadlech Boeing jsou bezpečné.

Informace přichází poté, co předběžná zpráva o katastrofě letadla Boeing 787-8 (VT-ANB) společnosti Air India vyvolala otázky ohledně přepínačů uzavírajících přívod paliva k motorům.

Oznámení FAA zaslané úřadům civilního letectví uvádí:
Ačkoli je konstrukce palivového ovladače, včetně pojistného mechanismu, podobná u různých modelů letadel Boeing, FAA nepovažuje tuto záležitost za nebezpečný stav, který by vyžadoval vydání směrnice o zachování letové způsobilosti pro jakýkoli model letadel Boeing, včetně modelu 787.“ Na žádost Reuters o komentář FAA uvádí, že kromě tohoto oznámení nemá co dodat.

Společnost Boeing se na oznámení FAA odvolala ve své zprávě Multi-Operator-Message, kterou v uplynulých dnech zaslala provozovatelům svých letadel. Podle dvou zdrojů obeznámených s touto situací v ní výrobce uvedl, že není potřeba doporučit přijetí žádných opatření.

Předběžná zpráva o vyšetřování nehody, kterou vydal indický Úřad pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB), se odvolávala na doporučení FAA z roku 2018, které doporučovalo – ale nenařizovalo – provozovatelům několika modelů letadel Boeing, včetně 787, zkontrolovat zajišťovací mechanismus palivových přepínačů, aby se zajistilo, že nemohou být omylem přepnuty.

Ve zprávě se uvádí, že Air India sdělila, že tato doporučená inspekce nebyla provedena, protože pokyn FAA z roku 2018 nebyl závazný. Nicméně podle záznamů údržby letadla VT-ANB byl modul ovládání motorů zahrnující i palivové přepínače vyměněn v letech 2019 a 2023.

Zpráva rovněž uvedla, že „všechna platná nařízení o zachování letové způsobilosti (AD) a výstražné servisní bulletiny byly na letadle i motorech splněny“.

Podle deníku The New York Times byly vyšetřovacímu týmu předány záznamy o zdravotním stavu pilotů letadla.

Kapitán Sumeet Sabharwal měl 56 let a v době tragédie nalétáno více než 15 000 hodin. V uplynulých letech si však údajně bral zdravotní volno kvůli zjevným problémům s duševním zdravím.

„Slyšel jsem od několika pilotů Air India, kteří mi řekli, že trpěl depresí a měl problémy s duševním zdravím,“ uvedl Mohan Ranganathan, přední indický odborník na leteckou bezpečnost. „V posledních třech až čtyřech letech si od létání několikrát odpočinul. Kvůli tomu si vzal zdravotní volno.“

Tato zpráva přichází v době, kdy se generální ředitel společnosti Air India ohradil proti předběžným závěrům vyšetřování nehody, podle nichž mohla být příčinou havárie chyba pilotů.

Podle deníku Telegraph si Sabharwal vzal také v roce 2022 volno z důvodu úmrtí své matky a v poslední době zvažoval odchod do důchodu, aby se mohl starat o stárnoucího otce.

Vyšetřovací zpráva uvádí, že přívod paliva do obou motorů byl vypnut asi 3 vteřiny po vzletu. Není jasné, jak nebo proč k vypnutí přívodu paliva došlo.

Že neúmyslné přepnutí obou přepínačů do polohy CUTOFF je těžko představitelné, ukazuje video zde.

Předběžná zpráva o nehodě letu Air India 171, odhalila, že jeden z pilotů se zeptal druhého, proč „vypojil“ palivové přepínače, na což druhý odpověděl: „Já jsem to neudělal.“

Překvapivě a nepochopitelně je to také jediná část komunikace pilotů, která byla zveřejněna, a to přesto, že celá komunikace pilotů byla ze záznamníků rekonstruována.

Samotná formulace typu „Proč si to udělal…“ vyzývá otazníky, neboť může naznačovat, že jeden z pilotů zaznamenal, že druhý přepínače vypnul. Spekulací, co se dělo v kokpitu by ubylo, pokud by vyšetřování bylo vedeno s větší transparentností. Ostatně přesně to žádá i asociace pilotů Indie.

 

17.7. Air India dokončila kontroly přepínačů paliva – závady nezjistila. AAIB vyzývá k omezení spekulací.

Indický regulátor nařídil v pondělí domácím leteckým společnostem prověřit palivové přepínače u letadel Boeing 737 a 787. Důvodem byla  rostoucí pozornost věnovaná zámkům přepínačů palivových čerpadel, které jsou středem vyšetřování katastrofy letadla Air India z minulého měsíce, při níž zahynulo 260 lidí. Předběžná vyšetřovací zpráva zveřejněná minulý pátek uvádí, že přepínače byly několik vteřin po vzletu přepnuty z provozní polohy RUN do polohy CUTOFF, čímž byl uzavřen přívod paliva do motorů.

Air India dokončila kontrolu palivových ovladačů na letadlech Boeing 787 a 737 ve středu, přičemž nebyly zjištěny žádné nedostatky. Uvedla to ve středu indická televize NDTV s odvoláním na oficiální zdroje.

Ve čtvrtek 17. července 2025 pak vydal indický úřad AAIB v reakci na různé zprávy v médiích s nepodloženými sděleními výzvu, v níž uvedl: „V této fázi je příliš brzy na stanovení definitivního závěru. Vyšetřování AAIB stále není ukončeno... AAIB proto apeluje na všechny zúčastněné, aby vyčkali na zveřejnění závěrečné zprávy po dokončení vyšetřování.“

(Ilustrace: Reuters, foto: The New York Post, @Canadaai1, @sdhrthmp, AAIB, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Related categories

Comments



Jen - unsigned guest (...14.232...)
2025-07-19 17:52

robot: jak uz napsal predrecnik, mechanismus fuel cutoff switchu obsahuje zamek a "nahodne" prepnuti je technicky vyloučeno.

a ano, je potreba, aby ten systém umoznil vypnout oba dva motory. co kdyby nasál ptáka (nebo se objevila porucha) po vzletu na obou dvou motorech?

petrp (...81.80...)
2025-07-19 15:17

Nejsem Robot. .....to neni jeden pohyb prstu.....má to jištěni proti neúmyslné manipulaci.

Nejsem robot - unsigned guest (...75.191...)
2025-07-19 13:12

petrp: Jsem laik, ale takto mi to příjde příliš snadné, sundat letadlo pouze vypnutím přívodu paliva. Čekal bych, že systém bude nastaven tak, aby zabránil pilotům udělat fatální chybu jedním pohybem prstu a že se bude bránit hloupé akci.

petrp (...81.80...)
2025-07-19 12:21

....to by musel být robot.

petrp (...81.80...)
2025-07-19 12:18

Nejsem robot....dobré tedy,tak by s tím pilot v 50 metrech praštil do země.... když si to usmyslí. tak to provede jinak.

Nejsem robot - unsigned guest (...75.191...)
2025-07-19 11:34

petrp, Jen:
OK, vypnout jeden, pokud je to nutnost, ale vypnout oba motory a systém si to nechá líbit? Pilot vypne všechny motory, když to vcucne ptáka? I kdyby oba motory vcucly ptáky a začaly hořet, tak bych asi oba motory nevypínal. Navíc systém by správně měl rozpoznat, že vypnout oba motory za těchto podmínek bude znamenat posledních pár okamžiků letu. Snad jedině kdyby přímo před nimi bylo jiné letiště nebo nouzová přistávací plocha.

petrp (...81.80...)
2025-07-19 09:47

..... protože by to dost hořelo.

petrp (...81.80...)
2025-07-19 09:46

Nejsem robot....tak v případě například nasátí ptáka a požáru motoru to je dokonce nutnost.

2025-07-19 09:17

Tom: díky!
Nejsem robot: hlasitých výstražných signálů bylo určitě spousta...

Jen - unsigned guest (...14.232...)
2025-07-19 07:24

Ta funkce je tam proto, aby kdyz napr. dojde k zavade, nebo k necemu jinemu (treba bird strike), mel pilot moznost motor vypnout.

15 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details